Time flies when having fun.... - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Sjenna Oude Tanke - WaarBenJij.nu Time flies when having fun.... - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Sjenna Oude Tanke - WaarBenJij.nu

Time flies when having fun....

Door: Sjenna Oude Tanke

Blijf op de hoogte en volg Sjenna

04 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Nou daar ben ik dan, al een iets meer dan een week in Zuid-Afrika. De reis die ik met 20 andere leerlingen en 4 leraren maak voor school. Aangezien ik een tweetalige opleiding doe moeten wij een internationale stage doen. Afrika is een van de reizen die door school aangeboden wordt. En ik heb al mijn hele leven iets met Zuid-Afrika gehad, altijd heb ik altijd al hier willen komen. En nu zit ik werkelijk in HET beruchte afrika. En het is ge-wel-dig! Echt een hele ervaring tot nu toe. Nee, dit ga ik zeker nooit meer vergeten. De groep is leuk, veel nieuwe vrienden gemaakt, en de mensen hier zijn vriendelijk. Ik zal wel even vertellen wat we tot nu toe allemaal al hebben gedaan.

Vrijdag 21 februari;
Vandaag was de dag dat we het vliegtuig pakte. We vlogen vanaf Dusseldorf naar Dubai, en dan van Dubai naar Capetown. Om 6 uur moest de hele groep op het vleigveld aanwezig zijn. En wij waren netjes optijd, ondanks dat we wat richtingsproblemen hadden (maakt niet uit mama, kan iedereen gebeuren haha). Daar op het vliegved begon onze reis. Iedereen was enthousiast en gespannen. Niet alleen omdat veel voor het eerst vlogen en we heeeel veel terroristicher filmpjes hebben gezien, maar omdat we wisten dat dit de reis van ons leven zou worden. (tot nu toe dan hoop ik, we zijn natuurlijk jong en er is zo veel meer te zien). De vleigreis vond ik persoonlijk vreselijk. Echt verschikkelijk. Die stoelen waren na acht uur zitten ver van comfortabel en slapen lukte me niet. De schermpjes die we hadden waar we films op konden kijken en muziek op konden kijken verzachte de pijn dan weer wel. Omdat het heel mistig was bij Dubai was er 'luchtfile'. We hebben twee uur lang rondjes gevlogen boven het vliegveld omdat we niet konden landen. Toen we eindelijk geland waren, moesten we een sprintje trekken naar de douane en de volgende gate om het vliegtuig niet te missen. We waren gelukkig op tijd. Maar toen we nog stil stonden kreeg ons vlieftuig electrische problemen, van 3 uur om precies te zijn. Hier heb ik wel lekker door heen geslapen haha. Daarna een vlucht van 8 uur en toen was het moment dat we er eindelijk waren. Gelijk voele de lucht warmer aan en iedereen fleurde op. Nadat we onze koffers hadden gepakt konden we onze buddies ontmoeten die ons opstonden te wachten. Mijn buddy was er nog niet omdat hij geen zin had om op zijn vrije dag 4 uur te rijden, wat ik ergens ook wel snap. Maar toch heel jammer. Ondertussen was het negen uur op zaterdagavond. Na een wilde busrit kwamen we bij ons Hostel aan, waar we de komende twee weken zullen wonen. Ondertussen noem ik het onbewust ook al thuis haha. De Jongens slapen met z'n vieren op een kamer en hebben 3 bedden p.p. Wij slapen op de ene kamer met tien meiden en op de andere kamer liggen er 6. Bij ons staat de hele kamer vol, en os het heel benauwd. Maar vooral, gezellig! Ondertussen was het al half twee. We kregen te horen dat we om half vijf al het bed uit moesten! Onmogelijk, na 3 uur slaap in twee dagen en dan nog maar drie uur slaap extra in nog een dag.

Maandag;
Rise and shine, vijf uur op de wekker, douche en wegwezen. Opstarten bleek niet ons sterkste punt te zijn. Maar we stonden om half zes klaar bij de bus om te vertrekken. We zouden naar een stadje Hermanus gaan, en nog iets maar dat was een verassing. Na 2,5 uur gereden te hebben kwamen we op onze bestemming aan. Shark hunt!!! Ta da da daaaaa. Het water waar we op gingen had ongeveer 5.000to 6.000 witte haaien, en dan ook nog tig andere soorten. Mijn best doen om niet over boort te vleigen dus. We kregfen een zwemvest en een knaloranje xxxl regenjas aan. De boot was echt geweldig. er konden er 17 op het dak, en ik paste er niet meer bij dus ik baalde flink. Maar achteraf had ik het alleen maar goed. Want wij mochten na een tijdje voorop de boot zitten. Wat leuk is dat zeg! De boot ging super hard en door de hoge golven vloog je de hele tijd de lucht in. Ik heb me echt kapot gelachen daar. We kwamen aan bij een eiland dat HELEMAAL vol zat met zeehonden. Overal zag je er wel eentje zonnen, spelen op zwemmen. Echt super mooi om te zien. Later gingen we echt op jacht naar de haaien. We hebben een tijdje stil gestaan maar niks gezien. Net toen we het opgaven spotte de crew een witte haai. We zagen hem onder de boot verdwijnen. Twee seconde later zien we twee haaien herkenbaar aan hun vin boven water. Ze zwommen een tijdje bij onze boot en toen namen we de vaart terug naar de kust. Weer even geweldig als de heenweg. Het uitzicht daar was prachtig. Veel bergen, mistig in de verte, zon en omringt door water. Picture perfect. Eenmaal aan de kust reden we onze busjes naar het centrum van Hermanus. Waar we vrije tijd kregen en R50 p.p. om avondeten van te halen. Wij hebben bijna de hele tijd tussen de souvenierwinkeltjes gelopen en ook een paar dingen gekocht. Heel leuk allemaal. Ook hebben Britt en ik een tijdelijke tattoo laten zetten. Hij is heel mooi. Zo snel als het kan zal ik er een foto van uploaden. Hermanus is een leuk stadje. Ook behoorlijk rijk. Het licht aan het water en tussen mooie rotsen. Die avond kwamen we thuis, hadden we kringgesprek (hebben we elke avond om te analyzeren wat we die dag hebben gedaan en zodat iederen zijn gevoelens en meningkan uiten), en daarna is iedereen KO op bed gevallen. Heerlijk dagje om nooit te vergeten

Dinsdag;
Vandaag de dag dat ik mijn buddy ontmoette. Ik had aan de andere buddies op het vliegveld al een geschrijving gevraagd en die was als volgt; 'Groot, beetje dik, kort haar en een bril.' Toen we om half 8 op school aankwamen was ik aan het speuren naar iemand met die kenmerken. Meerdere waren mogelijk alleen ik had er al eentje uitgepikt. Ongeveer even lang als ik was hij. Ik werd er helemaal blij van want hij ziet eruit als een knuffelbeer. Op school werden we heel erg nagekeken door iedereen. Veel meisjes kwamen langs om ons haar te voelen en andere namen een beetje verlegen afstand. We hadden een bijeenkomst waarbij alle leerlingen in de aula verzamelden. We weren zingend ontvanmgen en het was heel mooi. Iedereen was vrolijk en er hing een goede sfeer. We werden verwelkomt, en er werd uit de afrikaanse bijbel voorgelezen (iedereeen is hier heel gelovig). Sommige zinnen kun je helemaal verstaan en andere kun je totaal niks van maken. Afrikaans vind ik een veel mooiere taal dan Nederlands. Er werd nog meer gezonden en gedanst. Wij werden naar voren geroepen en voorgesteld aan de school. Toen vertrok iedereen naar de les en bleven wij en de buddies achter. En daar stond hij dan, de jongen die ik op het schoolplein had gespot. Ik was door het dolle, en kon niet wachten om hem te ontmoeten. Met mijn ervaring met eerdere uitwisserlingen weet ik dat het in het begin vaak ongemakkelijk en stil is. Maar Jaydin(zo heet hij) is echt een schatje. Hartstikke lief, heel aardig en geintereseerd.

Dit is het heel even voor nu. Ik wil graag verder vertellen alleen we staan op het punt om het internetcafe te verlaten. Snel een nieuwe update.
Lots of love from South-Africa.